کارینو » بلاگ » هزینه تحصیل در ترکیه چقدر است؟

هزینه تحصیل در ترکیه چقدر است؟

تحصیل در ترکیه به عنوان یکی از کشورهایی که به دلیل شرایط جغرافیایی مناسب و قرار گرفتن در مرز بین آسیا و اروپا مورد پسند بسیاری از جوانان و دانشجویان از سراسر جهان است، نیاز به کسب اطلاعات و آگاهی دارد. شاید با میزان بودجه‌ای که در اختیار دارید اطلاعی از هزینه تحصیل در ترکیه نداشته باشید. در این مقاله می‌خواهیم شما را در جریان جزئیات هزینه تحصیل در ترکیه قرار دهیم. آگاهی درباره ریز‌ هزینه‌‌های تحصیل در ترکیه می‌تواند باعث پیشرفت شما از لحاظ اقتصادی هم باشد. بررسی ریز هزینه های تحصیل در ترکیه
هزینه تحصیل در ترکیه برای یک دانشجوی بین‌المللی به طور میانگین در حدود ۳۸۴ تا ۵۲۲۶ لیر (۴۲۲ هزار تومان تا ۵ میلیون تومان) است. این هزینه‌ها شامل خوراک، پوشاک، مسکن، حمل و نقل، ارتباط با اعضای خانواده و دوستان از طریق اینترنت یا تلفن و مخارج جانبی مربوط به تحصیل می‌شود. هزینه‌های اداری در ترکیه به طور میانگین ۴۲۲ تا ۶۳۲ لیر (۳۸۴ تا ۵۷۵ هزار تومان) است. هزینه خانه در ترکیه کاملا بستگی به مکان و سبک زندگی شما دارد.
هزینه پوشاک در ترکیه ارزان است؛ ولی هزینه خوراک در آن بالا است. با ۳۰۰۰ لیر (۳.۳۰۰.۰۰۰ تومان) می‌توانید برای خانه خود لوازم دست دوم بخرید. بهتر است اگر دانشجو هستید یا درآمد کمی دارید وسایل نو تهیه نکنید؛ چون ممکن است در حدود ۹۰۰۰ لیر (۱۰ میلیون تومان) برای شما هزینه داشته باشد. داشتن بیمه درمانی در ترکیه راه حل خوبی برای کم کردن هزینه‌ها است. بدون بیمه ممکن است هزینه یک درمان سر پایی ساده در حدود ۲۰۰ هزار تومان تمام شود. برای یک دانشجو بهتر است که برای صرف غذا به سلف دانشگاه مراجعه کند؛ چون مراجعه مداوم به رستوران مقرون به صرفه نیست و هزینه تحصیل در ترکیه برای او گران تمام می‌شود.
در ترکیه، قیمت آب نسبت به سایر انرژی‌ها بسیار کم است. اما در مصرف سایر انرژی‌ها باید دقت کنید؛ چون هزینه آن هر شش ماه یک بار افزایش می‌یابد.
 
هزینه اجاره مسکن و خوابگاه در ترکیه
هزینه تحصیل در ترکیه به ویژه شهرستان‌های آن نسبت به استان‌های آن بسیار کم‌تر است. تحصیل در ترکیه برای دانشجویان در شهرستان هزینه کمتری دارد. استفاده از خوابگاه هم به مراتب خرج کمتری نسبت به تهیه مسکن در ترکیه دارد. دانشگاه‌های دولتی دارای خوابگاه هستند و هر کدام از خوابگاه‌ها دو یا چهار نفره هستند. هزینه‌های این خوابگاه‌ها از ۱۵۰ تا ۳۰۰ لیر (۱۶۶ تا ۳۳۰ هزار تومان) شروع می‌شود. هزینه خوابگاه‌های خصوصی بسیار گران‌تر از خوابگاه‌های دولتی است. این هزینه‌ها ممکن است به ۷۰۰۰ لیر ( ۷.۷۰۰.۰۰۰) در سال هم برسد. البته این نوع خوابگاه‌ها از امکانات مرفه‌تری نسبت به خوابگاه‌های دولتی برخوردار هستند. هزینه اجاره خانه بستگی به مکان زندگی و نوع خانه فرق دارد و حداقل از ۳۰۰ لیر (۳۳۰.۰۰۰) و حداکثر تا ۱۰۰۰ لیر (۱.۱۰۰.۰۰۰) است.
هزینه تحصیل در ترکیه
دانشگاه‌ها در ترکیه به دو بخش خصوصی و دولتی تقسیم می‌شود. هزینه‌ها در دانشگاه‌های دولتی نسبت به دانشگاه‌های خصوصی کمتر است. در دانشگاه‌های دولتی هزینه‌ها حدود ۳۴۸۴ لیر ( ۴ میلیون تومان) در هر ترم است؛ اما همین مبلغ در دانشگاه‌های خصوصی ممکن است به ۳۴۸۴۵ لیر (حدود ۴۰ میلیون تومان) در هر ترم هم برسد. البته این میزان هزینه‌ها برای دوره کارشناسی است و در دوره‌های کارشناسی ارشد و دکترا هزینه‌ها چند برابر همین مبلغ هستند.
هزینه مقطع کارشناسی ارشد برای دانشجویان کشور ترکیه در حدود ۳۸۴ تا ۶۹۶ لیر (۴۲۲ تا ۸۰۰ هزار تومان) است و برای دانشجویان بین‌المللی ۱۵۶۸ تا ۳۴۸۴ لیر ( دو میلیون تومان تا چهار میلیون تومان است) و مقطع دکترا برای دانشجویان ترکیه ۷۰۰ تا ۱۰۴۵ لیر (۷۷۰ تا ۱.۱۴۹.۰۰۰ تومان) و برای دانشجویان بین‌المللی ۲۰۹۰ تا ۳۱۳۶ لیر ( ۲.۳۰۰.۰۰۰ تا ۳.۵۰۰.۰۰۰ تومان ) و تحصیل به زبان انگلیسی ۱۷۴۲۲ تا ۶۹۶۹۰ لیر ( ۲۰میلیون تومان تا ۷۵ میلیون تومان) است.
هزینه مربوط به برخی از رشته‌های تحصیلی در ترکیه
دانشگاه‌های خصوصی ترکیه

  • رشته‌ حقوق در مقطع کارشناسی ۲۶۰۰۰ لیر ( ۲۸.۶۰۰.۰۰ تومان ) و در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا ۱۹۴۰۰ لیر (۲۱.۳۴۰.۰۰۰ تومان)
  • رشته معماری در مقطع کارشناسی ۲۶۸۵۰ لیر (۲۹.۵۳۵.۰۰۰) و در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا ۲۵۵۰۰ لیر (۲۸.۰۵۰.۰۰۰)

دانشگاه‌های دولتی ترکیه

  • رشته مهندسی در مقطع کارشناسی ۱۵۲۹ لیر (۱.۶۸۱.۹۰۰ تومان) و در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا ۱۳۵۹ لیر (۱.۴۹۴.۹۰۰ تومان)
  • رشته ادبیات در مقطع کارشناسی ۱۲۸۱ لیر (۱.۴۰۹.۱۰۰ تومان) و در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا ۱۰۱۵ لیر (۱.۱۱۶.۵۰۰ تومان)
  • رشته حقوق در مقطع کارشناسی ۱۰۲۷ لیر (۱.۱۲۹.۷۰۰ تومان) و در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا ۱۰۲۰ لیر (۱.۱۲۲.۰۰۰ تومان)

رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی در ترکیه متقاضیان بسیاری دارد. میزان این هزینه‌ها بستگی به نوع دانشگاه فرق می‌کند و به طور میانگین از ترمی ۷۰۰ لیر (۷۷۰ هزار تومان) در دانشگاه‌های دولتی و ۷۰۰۰ لیر (۷.۷۰۰.۰۰۰ تومان) در دانشگاه خصوصی هزینه دارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا