کارینو » بلاگ » یادگیری زبان خارجی در خواب، آیا ممکن است؟

یادگیری زبان خارجی در خواب، آیا ممکن است؟

در جای جای اینترنت مطالبی را در ارتباط با یادگیری زبان های خارجی (انگلیسی، آلمانی و …) در خواب می بینید! اما ما یک نگاه عمیق و علمی به این قضیه خواهیم داشت تا ببینیم تحقیقات جدید راجع به این موضوع به شما چه می گویند؟ آیا یادگیری زبان در خواب ممکن است یا فقط کلکی برای بدست آوردن پول هست؟
تحقیقات به خوبی ثابت کرده اند که اگر با موضوعی به خواب رویم (sleep on it!)، توانایی ما در حل آن مساله افزایش می یابد. در یک تحقیق جدید که در مجله معتبر فوربز منتشر شده است، دانشمندان سوییسی، احتمال ارتقای یادگیری یک زبان خارجی از طریق متد non-rapid eye movement sleep را بررسی کرده اند. این نوع متد در واقع همان خواب عمیقی هست که همه ما در طول شب تجربه می کنیم.

همان گونه که در لینک تحقیق منتشر شده هم مشاهده می کنید:
The simple yet potent trick the researchers employed is known asverbal cueing,” and this isn’t the first claim made for its success while sleeping. But what makes this study different is that it puts a finer point on the conditions necessary for this trick to actually work—namely, it only works when we’ve already been exposed to the verbal cues before we sleep
نتیجه تحقیق به ما می گوید که روش یادگیری بهتر در خواب تنها زمانی جواب می دهد که شما در معرض verbal cueing یا اصطلاحا اشاره کلامی قرار داشته باشید. یعنی چه؟

بطور خلاصه یعنی اینکه:
اولا این روش، با روشی که با عنوان یادگیری در خواب در ایران مرسوم شده ۱۸۰ درجه متفاوت است! در این تحقیق بصورت کاملا علمی اثبات شده است که برای یادگیری بهتر زبان خارجی با کمک خواب، تنها کاری که شما می توانید انجام دهید این است که دقیقا قبل از خواب، تمام فکر شما مشغول به آن زبان خارجی باشد (یعنی دقیقا قبل از خواب آن زبان خارجی را مطالعه کرده باشید- هر بخشی از آن زبان که دوست دارید بهتر یاد بگیرید مثل لغات سخت تر). یعنی همان اصطلاح Sleep on it.
دوما این یادگیری اصلا یادگیری در خواب نیست، بلکه یادگیری شما در بیداری و هوشیاری کامل اتفاق می افتد و سپس در موقع خواب این یادگیری (که اصلا ربطی به استفاده از فایل های صوتی موقع خوابیدن و … ندارد) پایدارتر می شود. همین!
در نتیجه، متد یادگیری در خواب کوچک ترین کارایی ندارد و در هرحال شما باید در بیداری به یادگیری بپردازید و در حالی که تمام فکر وذکر شما همان زبان خارجی است، با آن موضوع به خواب بروید.  گول موسساتی که تبلیغات این چنینی می کنند را نخورید و دست از تنبلی بردارید!
پیشنهاد ما
همان گونه که گفتیم،ثابت‌شده است که خوابیدن، درست پس از هنگامی‌که چیزی را آموزش‌دیده‌اید باعث می‌شود که بهتر آن را به خاطر بسپارید. بنابراین پیشنهاد ما این است که درست پیش از خواب، اندکی به مطلب جذاب زبان خارجی در حال یادگیری تان گوش دهید. (نه تلگرام یا دیدن یک فیلم و …) هنگامی‌که به‌اندازه کافی احساس خواب‌آلودگی کردید، گوش دادن به آن مطلب را متوقف کرده و به خواب بروید. بنده خود به‌شخصه این موضوع را انجام داده‌ام و تأثیرات مثبتی داشته است.

1 دیدگاه دربارهٔ «یادگیری زبان خارجی در خواب، آیا ممکن است؟»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا