کارینو » بلاگ » راهنمای کامل مهاجرت به آلمان

راهنمای کامل مهاجرت به آلمان

کشور آلمان ، از کشورهای پیشرفته واقع شده در اتحادیه اروپا است.که ایرانی های زیادی ، به دلایل متفاوت به این کشور مهاجرت می کنند.

کشور آلمان ،به عنوان پنجمین کشورجهان برای مهاجرت محسوب می شود. این مهاجرت ها ، ناشی از این است که در کشور آلمان ، سیستم اقتصادی، آموزشی و فرصت های شغلی ، به خوبی اجرا می شود. مردم به همین خاطر می خواهند که به کشور آلمان مهاجرت کنند.در سال های اخیر ، بخصوص از سال ۲۰۱۵ به بعد تعداد مهاجران به آلمان افزایش چشمگیری داشته است.یکی از عوامل آن ، علاوه بر شرایط بسیار خوب اقتصادی این کشور، سیاست های آلمان برای پذیرش پناهجویان سوریه و دیگر کشورهای جنگ زده عنوان شده است. با همه اینها پیش بینی می شود روند مهاجرت به آلمان در سال ۲۰۱۸ نیز کمابیش روند صعودی خود را حفظ نماید.

مردم از کشورهای مختلف ، به دلائل متعددی به آلمان سفر می کنند. از جمله دلائلی که می توان ذکرکرد:

·         مهاجرت آلمان برای اشتغال

·         مهاجرت آلمان برای تحصیل

·         مهاجرت آلمان برای کارآفرینان

·         مهاجرت آلمان برای احضار خانواده

·         اجازه اقامت مهاجرت آلمان

شرایط مهاجرت به آلمان ۲۰۱۸  

با وجود اینکه ، روش های مهاجرتی مختلفی برای رفتن به آلمان وجود دارد و هر کدام از این روش ها ، دارای الزامات خاصی است، ولی در بعضی از آن ها شباهت هایی می توان یافت. برای واجد شرایط بودن برای  رفتن به آلمان ، باید معیار های زیر را داشته باشید:

ü      وضعیت مالی ثابت و ثابت کردن آن

هر هدف مهاجرتی متفاوت ، دارای ظرفیت مالی تعریف شده ای است که تمامی متقاضیان باید آن را برآورده کنند. متقاضی مهاجرت به کشور آلمان باید ثابت کند که می تواند خود را در آلمان تامین کند. حتی اگر در آلمان کار می کنید ، باید مبلغی را برای پوشش هزینه های خود بپردازید ، تا حقوق خود را دریافت کنید.

ü      داشتن بیمه درمانی

شما نمی توانید بدون پوشش بیمه درمانی معتبر ، به آلمان مهاجرت کنید. داشتن بیمه بهداشتی از خود کشور آلمان ، برای افراد مهاجر ، بسیار مناسب است، زیرا که نمی توان مطمئن بود که کشور و مقامات آلمانی، بیمه درمانی غیر آلمانی را قبول خواهند کرد یا خیر.

ü      دارا بودن حداقل مهارت اساسی در آلمان

برای زندگی در کشور آلمان،باید زبان آلمانی را بدانید. چارچوب مشترک اروپایی مرجع، برای زبان ها دارای ۳سطح مهارت است و شامل سطح A،B،می شود. هر یک از این سطح ها دارای ۲ بخش است. سطحA1وA2یا سطح پایه، سطح B1وB2 و سطح C1وC2است. اگر فردی بخواهد اقامت دائم دریافت کند، باید به مهارت بالاتر از سطح C1وC2دست یابد.

ü      اخذ ویزای آلمان

شهروندان کشورهای مختلف برای ورود به آلمان باید ویزای آلمان خود را دریافت کنند. همه ی اتباع برای ورود به آلمان نیاز به ویزا ندارند،بلکه ممکن است بعد از ورود به آلمان ، بدون داشتن ویزا،درخواست مجوز اقامت کنند.

انواع ویزای کشور آلمان:

·         ویزای توریستی و بازدیدکننده

·         ویزای تجاری

·         ویزای تحصیلی آلمان

·         ویزای شغلی

·         ویزای کار

·         ویزای دانشمند مهمان یا کارآفرین

·         ویزای دوره ی آموزشی و کارآموزی

مهاجرت به آلمان برای کارفرمایان

کشور آلمان، کمبود نیروی کارگر ماهر و افراد واجد شرایط را گزارش کرده است. دولت آلمان در جستجوی افراد واجد شرایط، نظیر مهندسان، متخصصین فناوری اطلاعات، کارکنان پزشکی و دیگر متخصصین است.

مقامات مهاجر خارجی، به منظور تشویق چنین افرادی برای مهاجرت به آلمان، دستورالعمل های سختگیرانه ای را برای رفتن به آلمان و کاردر کشور خود رعایت می کنند. یکی از بیشترین دلایل مهاجرت به آلمان، یافتن شغل در این کشور است.

مراحل رفتن به کشور آلمان:

§        پیدا کردن یک کار در آلمان ، که بتواند اتباع خارجی را بپذیرد.

§        برای ویزای کار(استخدام) آلمان درخواست کنید.

§        به آلمان سفر کرده و اجازه اقامت کار کنید.

علاوه بر این، برای دریافت اجازه اقامت برای کار در آلمان، کارفرما یا کارمند باید ثابت کند که:

کمبود کارکنان در آلمان یا اتحادیه اروپا وجود دارد، بنابرابن موقعیت کارکنان توسط آن ها نباید پر شود.

کارمند مهاجر شرایط مشابهی با سایر کارکنان آلمانی از لحاظ حقوق و دستمزد و محیط کاری دارد. کارمند مهاجر با تمام شرایط مورد نیاز آموزش و کار برای موقعیت شغلی خود، با تمامی الزامات کشور آلمان برای استخدام مانند اسناد ثبت و صدور گواهینامه مواجه است. این افراد زمانی که اجازه اقامت خود را می گیرند، شانس کاری خود را نیز به دست می آورند. اگر زمانی کارفرما بخواهد رابطه ی کاری خود را با فرد کارمند ادامه دهد، حتی بعد از اتمام زمان مجوز کار، می توانید درخواست یک دوره ی کاری مجدد را دهید، یا حتی می توانید برای اقامت دائم خود اقدام کنید.

اگر فردی کارگر غیر متخصص است ، مهاجرتش به آلمان بر اساس اشتغال بسیار سخت تر خواهد بود.

مهاجرت به آلمان برای تحصیلات

کشور آلمان آموزش های رایگان ارائه می دهد. این بدان معنی است که برخلاف کشورهایی مانند،US  (آمریکا) که هزینه های هنگفتی برای تحصیل دارند، دانشگاه های آلمان هزینه های کمتری دارند یا اینکه اصلا هزینه ای ندارند. از این جهت، کشور آلمان محل مهمی برای مهاجرت به منظور آموزش است.

برای تحصیل در آلمان و مهاجرت به این کشور، باید ویزا دریافت کنید. اگر ویزای تحصیلی آلمان  را دریافت کرده اید و مدرک تحصیلی گرفته اید، می توانید برای یافتن یک شغل مناسب برای مدت محدودی در کشور آلمان بمانید. در این مدت می توانید یک کار مناسب برای خود پیدا کرده و در کنار آن به تحصیل خود ادامه دهید.

طبق بررسی ها از آمار مهاجرین و افرادی که برای تحصیل به آلمان وارد می شوند، حدود۵۴ درصد دانش آموزانی که دارای مدرک تحصیلی در آلمان هستند، در کشور آلمان اقامت دارند و شغلی برای خود مهیا کرده اند.

مهاجرت به آلمان برای کارآفرینان

اگر که شما فردی سرمایه گذار با علاقه به آلمان هستید، پس در آن موفق خواهید بود. کارآفرینان و سرمایه گذاران که فرصت های اقتصادی را در آلمان به وجود می آورند، مجاز به مهاجرت به آنجا هستند. با این حال آستانه ی معینی از سرمایه گذاری وجود دارد که شما باید آن را ایجاد کنید. علاوه بر این، شما باید ویزای شغلی خود را که تحت دسته ی ویزای کار آلمان است، دریافت کنید.

برای دریافت ویزای سرمایه گذاری آلمان باید موارد زیر را ثابت کنید:

§         شما باید برای سرمایه گذاری در آلمان، سرمایه لازم را دارا باشید.

§         سرمایه گذاری شما به اقتصاد آلمان کمک خواهد کرد.

§         سرمایه گذاری شما در کشور آلمان مورد نیاز است.

اگر وضعیت خود را به عنوان یک کارآفرین در آلمان حفظ کنید، پس از گذشت سه سال مجوز اعطای مجوز شما، نامحدود خواهد شد. این وضعیت بدین معنی است که شما می توانید هر زمان که بخواهید وارد یا خارج شوید.

مهاجرت به آلمان برای خانواده

مواردی وجود داردکه مردم به دلایل مختلف به آلمان می روند، اما باید خانواده خود را در کشورشان بگذارند. همه ی کودکان زیر ۱۶سال و همسران افراد، مجاز به درخواست مهاجرت به کشور آلمان برای پیوستن به همسر یا والدین خود هستند.

برای اینکه افراد واجد این شرایط باشند و بتوانند به کشور آلمان مهاجرت کنند، همسران باید ثابت کنند که ازدواج کرده اند و فرزندان نیز باید گواهی تولد خود را ارائه دهند.

فرزندان زیر ۱۶ سال، لازم نیست که مهارت های زبان آلمانی را بدانند، زیرا انتظار می رود که قادر به یادگیری سریع آن باشند. با این حال برای فرزندان بالای ۱۶ سال، مدارک کافی برای مهارت زبان آلمانی و توانایی انطباق و ادغام وجود دارد.

در مورد همسران، آن ها باید حداقل یک مهارت A1آلمانی را به دست آورند. اگر همسر در حال حاضر در آلمان مجاز به کار باشد، همین امر در مورد همسرش که در حال پیوستن به آلمان است نیز اعمال می شود. بنابراین ویزا برای همسران با همان شرایط محدود می شود.

اجازه اقامت آلمان

زمانی که ویزایی برای مهاجرت دریافت می کنید، مجوز اقامت نیز دریافت خواهید کرد. اجازه اقامت می تواند موقت یا دائمی باشد.

اجازه ی اقامت موقت، اجازه می دهد که اتباع خارجی برای مدت مشخصی در آلمان بمانند و سپس به کشورهای خود بازگردند .

اجازه اقامت دائم به این معنی است که مهاجر خارجی تا زمانی که می خواهد می تواند در آلمان بماند و یا هر زمانی که بخواهد می تواند به کشورش بازگردد. با این حال اجازه اقامت دائم به این معنی نیست که شما به عنوان یک شهروند آلمانی محسوب شوید ، بلکه این یک روند مجزا است. ولی به طور کلی ، آلمان دارای دو مجوز اقامت موقت و دائمی است.

اجازه اقامت استاندارد

این نوع از مجوز اقامت، برای همه ی اهداف مهاجرتی که در بالا ذکر شده و دوره های آموزشی که برای دیگران برگزار می شود و همچنین آلمانی هایی که مایل به بازگشت به آلمان هستند و کسانی که به دلایل سیاسی و بشردوستانه به آلمان می روند استفاده می شود.

اجازه اقامت استاندارد برای برخی از زمان ها معتبر است و می تواند تمدید شود.

 کارت آبی اتحادیه ی اروپا

کارت آبی اتحادیه ی اروپا Blue Card، به کارگران ملی خارجی ( که شهروندان کشورهای عضو اتحادیه ی اروپا نیستند) و دارای مدرک بالایی هستند و می خواهند در آلمان کار کنند و می توانند مهارت هایشان را در آلمان اعمال کنند ، داده می شود. داشتن مدرک بالا به این معنی است که فرد دارای مدرک کارشناسی یا فارغ التحصیل در یک رشته ی خاص است.

برای واجد شرایط بودن اخذ کارت آبی اتحادیه ی اروپا ، شما باید قبلا در آلمان کار کنید و حداقل حقوق سالانه باید۵۰,۸۰۰ یورو باشد.

داشتن کارت آبی اتحادیه ی اروپا ، به صاحبان آن این حق را می دهد که به مدت ۴ سال در آلمان اقامت کنند و امکان تغییر اجازه ی اقامت را برای آنها ممکن می سازد.  برای داشتن سکونت دائمی درآلمان ، فرد باید مهارت های کافی داشته باشد و بتواند نیاز های مالی خاصی را برآورده کند.

همچنین باید بیش از ۳۳ ماه در محل کار خود در آلمان ، کار کرده باشد که این نیاز به اخذ مهارت های به دست آمده از بالاترین مدارک تحصیلی است.

اجازه ی اقامت یا اجازه اقامت دائمی آلمان

اجازه اقامت دائمی در آلمان، اجازه ی اقامت نامیده می شود. این اجازه ی اقامت به افرادیکه مجوز اقامت استاندارد یا یک کارت آبی اتحادیه ی اروپا را یرای حداقل ۵ سال داشته اند  و البته تحت شرایط خاصی اعطا می شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا