چارچوب مرجع مشترک اروپایی برای زبانها (CEFR ) یا ( CommonEuropean Framework of Reference for Languages) ساختاری برای توضیح دستآوردهای آموزش زبانهای خارجی در اتحادیه اروپا میباشد.
در این چارچوب فراگیران به سه دسته کلی در شش مرحله تقسیم میشوند که در هر سطح مشخص میشود فراگیر در آن سطح از چه مهارتهای در حوزه چهار مهارت اصلی خواندن، نوشتن، صحبت کردن و شنیدار برخوردار است.
- کاربر پایه: سطح A1
Breakthrough or beginnerr
قادر به فهم و به کاربردن اصطلاحات روزمره بوده برای برطرف کردن نیازهای اولیه میباشد.
قادر به معرفی خود و پرسیدن سوالهایی راجع به مشخصات شخصی دیگران هستند.
امکان تعامل و کمک به دیگران را در صورتی که به صورت شمرده با وی صحبت شود را دارند.
- کاربر پایه: سطح A2
Way stage or elementary
قادر به درک حملات و عبارات پرکاربرد در رابطه با مسائل بیواسطه همچون اطلاعات فردی و خانوادگی، ، خرید، موقعیتهای محلی و … هستند.
امکان تعامل در زمینه مسائل ساده و روزمره که نیازمند تبادل ساده و مستقیم اطلاعات در حوزههای آشنا است را دارند.
با عباراتی ساده قادر به شرح پیشینه خود و یا خانواده خود و یا در حیطه نیازهای ضروری میباشند.
- کاربر مستقل: سطح B1
Threshold or intermediate
میتواند نکات اصلی موضوعاتی در حیطههای آشنا و پرکاربرد را در محیطهایی همچون کار، مدرسه و … درک کند.
میتواند از اغلب موقعیتهای پیش رو به هنگام مسافرت به مکانی آن زبان برآید.
میتواند جملات مرتبط سادهای در ارتباط با موضوعات آشنا و یا مورد علاقه بسازد.
قادر به شرح تجربیات، رویاها، امیدها و جاه طلبیهای خود بوده و میتوانند به صورت خلاصه اهداف و دلایل خود را بیان کنند.
- کاربر مستقل: سطح B2
Vantage or upper intermediate
قادر به درک ایدههای متنهای پیچیده موضوعات انتزاعی و یا حقیقی شامل بحثهای فنی در حوزههای تخصصی خود میباشد.
میتوانند با شیوایی و روایی مناسبی با افرادی با زبان مادری آن زبان صحبت کرده بودن اینکه برای بیان نظرات و فهم صحبتها تقلا نمایند.
میتوانند متنهای واضح و پر جزییاتی در زمینههای مختلف نوشته و نقاط کلیدی موضع را با برشمردن نقاط قوت و ضعف آن بسط دهند.
- کاربر ماهر: سطح C1
Effective operational proficiency or advanced
میتوانند طیف گستردهای از متون سخت و پیچیده را به همراه معنی تلویحی آن را درک کنند.
بدون تلاش چندان برای جستجوی معنای عباراتی که در ذهن دارند، ایدهها و افکار خود را به صورت شیوا بیان کنند.
قادر به استفاده منعطف از زبان انگلیسی به صورت موثر برای اهداف اجتماعی، آکادمیک و یا حرفهای هستند.
توانایی نوشتن متنهای واضح، ساختارمند و با جزییات در رابطه موضوعات پیچیده را با نشان دادن استفاده الگوهای ساختاری ربط دهندهها و ابزارهای منطقی به صورت کنترل شده را دارا میباشند.
- کاربر حرفهای: سطح C2
به راحتی قادر به درک کامل آنچه میشنود و یا میخواند هست.
قادر به خلاصه سازی و نتیجه گیری از چندین منبع نوشتاری و یا شنیداری بوده و میتواند مباحث را به صورتی ساختارمند بازسازی نماید.
میتواند منظور خود را بدون مقدمه به صورت سلیس و دقیق بیان کرده و معانی مختلف را در شرایط متفاوت از هم تشخیص دهد.
با توجه به تحقیقات و بررسیهای صورت گرفته در Cambridge English Language Assessment رسیدن به سطوح آموزشی فوق نیازمند صرف زمان یادگیری به شرح زیر است:
A۲: ۱۸۰-۲۰۰ ساعت
B۱: ۳۵۰-۴۰۰ ساعت
B۲: ۵۰۰-۶۰۰ ساعت
C۱: ۷۰۰-۸۰۰ ساعت
C۲: ۱۰۰۰-۱۲۰۰ ساعت